Rekomendowane produkty
Artykuły eksperckie

Zamiennikiem przyjęło się nazywać opony o rozmiarze innym niż stosowane fabrycznie w konkretnym modelu pojazdu, ale dopasowane parametrami tak, aby zachować pełne bezpieczeństwo jazdy. Jak dobrać zamienniki? Sprawdź nasz kalkulator opon.

Opony to jedyny punkt styku między samochodem a nawierzchnią drogi. W związku z tym to od nich zależy, jak bezpieczna i komfortowa będzie jazda. Wielu kierowców, zwłaszcza tych nieznających się dobrze na motoryzacji, może mieć dylemat, jaki model wybrać – letnie, całoroczne, a może wzmacniane? Przychodzimy z pomocą! Wzięliśmy pod lupę różne rodzaje opon. Zapoznaj się z nimi i sprawdź, które sprawdzą się w twoim samochodzie.

Włochy kojarzą się nam oczywiście z doskonałą kuchnią, modą, klasycznym malarstwem, rzeźbą oraz architekturą, a także operą i urokliwymi krajobrazami. Kraj ma również swoją drugą stronę – to w nim narodziły się jedne z najpopularniejszych do dziś marek samochodów, a także działają producenci najdroższych luksusowych limuzyn i aut sportowych. Jednak włoski przemysł motoryzacyjny nie mógł się rozwijać bez wsparcia ze strony wytwórców części i ogumienia. Sprawdźmy zatem, jakie marki włoskich opon wciąż są dostępne na rynku.

Słowo „camber” odnosi się do kilku różnych pojęć. Jest np. wykorzystywane przez narciarzy lub pilotów, ale w przypadku aut opisuje ono kąt nachylenia ich kół do nawierzchni drogi. Samochodowy camber ma ogromne znacznie dla sportowców ścigających się w różnych klasach pojazdów, a jego ustawieniem zajmuje się sztab mechaników korzystających z zaawansowanych pomiarów, które pozwalają wybrać optymalne wartości. Kąt pochylenia koła z reguły nie interesuje przeciętnego kierowcy, chyba że ulegnie rozregulowaniu, co może wpływać na osiągi auta w trakcie jazdy W artykule przedstawiamy zatem najważniejsze informacje na temat camberu.

Japonia pozostaje do dziś potęgą na rynku motoryzacyjnym, ponieważ w kraju swoje siedziby mają koncerny takie jak Toyota, Suzuki, Mitsubishi, Mazda, Nissan, Subaru czy Honda, które zajmują się produkcją aut, motocykli oraz innych specjalistycznych pojazdów i maszyn. Wszystkie wymienione firmy zdobyły swoją pozycję w bardzo krótkim czasie, w latach 60., 70. i 80. dzięki wysokiej jakości oraz innowacyjnym produktom w atrakcyjnych cenach. Dzięki bogatemu zapleczu przemysłowemu i technologicznemu w czołówce światowych producentów znajdują się także japońscy producenci opon. Przyjrzymy się zatem najpopularniejszym z nich.

Opony typu slick oraz semi slick to ogumienie projektowane z myślą o samochodach wyścigowych i sportowych. Większość kierowców nie miała okazji sprawdzić, jak spisują się one podczas jazdy, ani nawet zobaczyć ich na własne oczy. Przedstawiamy zatem najważniejsze informacje na temat opon slick, odpowiadając również na pytanie, czy można używać ich na zwykłych drogach, a jeżeli tak, to co należy wiedzieć przed ich założeniem.

Wybierając nowe opony całoroczne, letnie lub zimowe, zetkniemy się z pewnością z produktami klasy HP (High Performance) oraz UHP (Ultra High Performance), które stale zyskują na popularności. Niegdyś były one zarezerwowane wyłącznie dla modeli z najwyższych półek cenowych, dziś na ich zakup może jednak pozwolić sobie każdy kierowca. Nasuwają się zatem tutaj dwa ważne pytania – czym wyróżniają się opony HP i UHP na tle standardowych modeli, a także czy warto w nie zainwestować.

Niemcy są ojczyzną samochodów, ponieważ to tam narodziły się pierwsze automobile z silnikiem spalinowym, a także na szeroką skalę zaczęto produkować te pojazdy. Do dziś w Niemczech swoje siedziby mają największe firmy motoryzacyjne świata, takie jak Audi, Mercedes-Benz, Volkswagen, BMW czy Porsche. Konsumenci cenią niemieckie auta ze względu na jakość ich wykonania, bezpieczeństwo i solidność. W podobny sposób podchodzą także do przeznaczonych dla nich akcesoriów i części zamiennych, które powstają za naszą zachodnią granicą. Przyjrzymy się zatem popularnym markom niemieckich opon.

Opony samochodowe można ogólnie podzielić na dwie kategorie – ogumienie uliczne oraz wyścigowe/sportowe. Z reprezentantami tej drugiej kategorii stykają się praktycznie wyłącznie uczestnicy wyścigów, eventów i turniejów przeznaczonych dla profesjonalistów lub amatorów, jak również najwięksi entuzjaści motosportu. Przeciętny kierowca raczej nigdy nie wypróbuje ogumienia tego typu, dlatego jego wiedza na temat tego rodzaju opon jest dość ograniczona. Przedstawmy zatem najważniejsze fakty związane z oponami sportowymi.

Opony całoroczne cieszą się coraz większą popularnością, głównie ze względów ekonomicznych. Jeśli Wasza jazda ogranicza się do umiarkowanego ruchu miejskiego, jest to rozwiązanie, które z pewnością warto rozważyć. Szczególnie przy takich modelach jak Kormoran All Season.

Długi postój, włączone światła, urządzenie kradnące prąd — możliwych powodów rozładowania akumulatora nie trzeba długo szukać. Tym bardziej zimą, gdy niskie temperatury obniżają skuteczność akumulatora nawet o kilkadziesiąt procent. Jak ładować akumulator za pomocą prostownika? Jak się okazuje, o błędy wcale nie trudno.

Zatarcie silnika to jedna z najpoważniejszych i najdroższych do usunięcia awarii tego elementu układu napędowego auta, która całkowicie uziemia pojazd. Na szczęście przed wystąpieniem nieodwracalnych uszkodzeń możemy dość skutecznie rozpoznać pierwsze oznaki problemów, oczywiście jeżeli będziemy w stanie je poprawnie zidentyfikować. Dlatego też przedstawiamy najważniejsze objawy zatartego silnika, a także podpowiadamy, jakie są ich przyczyny.

Układ wydechowy pojazdów ma kluczowe znaczenie dla poprawnego działania ich napędu. Dzięki niemu z komory silnika bezpiecznie na zewnątrz usuwane są gazy powstałe podczas spalania mieszanki paliwowej. Choć układ wydaje się z pozoru niezwykle prosty, składa się z wielu elementów, z których każdy może ulec uszkodzeniu lub zużyciu. Jednym z jego wrażliwszych części jest kolektor wydechowy. Tłumaczmy zatem, jak jest zbudowany, a także jak rozpoznać pierwsze znaki wskazujące na to, że zaczyna on szwankować.

Szczelinomierze to stosunkowo proste narzędzia pomiarowe, rzadko jednak trafiają one w ręce osób, które nie są dość mocno zainteresowane majsterkowaniem lub nie są profesjonalnymi inżynierami, mechanikami, geodetami, elektrykami, hydraulikami czy budowlańcami. Tłumaczmy zatem, do czego służy szczelinomierz, jak z niego korzystać, a także jaki model warto kupić.

Klej do gwintów używany jest do dodatkowego zabezpieczania śrub przed ich wypadnięciem lub poluzowaniem. Ma to szczególne znaczenie w przypadku samochodów, w których poszczególne części mocowane przy pomocy wkrętów są narażone na duże wstrząsy i wahania temperatury oraz wystawione na działanie przeróżnych środków chemicznych przyspieszających ich korozję. Podpowiadamy, jakie preparaty klejące będą najlepszym rozwiązaniem do solidnego łączenia tych elementów.

W Polsce standardowe tablice rejestracyjne mają białe tło z czarnymi znakami. Jednak na drogach można zauważyć pojazdy z żółtymi tablicami rejestracyjnymi. Sprawdź, co oznaczają żółte tablice rejestracyjne i jakie pojazdy mogą je posiadać.

Jednym ze sposobów na ograniczenie produkcji szkodliwych cząsteczek jest wykorzystanie filtra DPF. Czym jest filtr DPF, jak działa i jak go wyczyścić?

Tuleje wahacza są drobnym elementem systemu zawieszenia auta, bardzo często narażonym na różnego rodzaju usterki. Z tego powodu duża część kierowców prędzej czy później usłyszy o nich podczas rutynowego przegląd lub wizyty u mechanika po wykryciu problemów z samochodem. Przedstawimy najważniejsze informacje na temat tulei, wymieniając również najczęstsze symptomy ich awarii.